اگر کمی پروسه ثبت شرکت را طی کرده باشید حتما متوجه می شوید که بعد از ثبت شرکت باید برای حفظ شرکت خود کارهایی انجام دهید! یا اینکه برای مبادلات خود کارت های خاصی مثل کارت بازرگانی خریداری کنید. همچون بسیاری از موارد گرفتن کد اقتصادی هم بسیار مهم است و طبق این دستور مطابق با ماده ۶ از قانون تجارت، تمام افراد حقیقی و حقوقی که تاجر و بازرگان هستند باید دفتر خود را پلمپ کنند. البته در بین دفاتر که ۴ نوع دفتر متفاوت به نام های، روزنامه، کپیه، دارایی و دفتر کل هستند، فقط پلمپ دفتر روزنامه و دفتر کل اجباری است و برای دو مورد دیگر اجباری وجود ندارد. نکته مهم این است که باید دفاتر تا پایان سال مالی قبل پلمپ شده باشند، به عنوان یک مثال، دفتر سال ۱۳۹۳ باید تا پایان اسفند ۹۲ پلمپ شده باشد! برای راحتی بیشتر مسئولان، بهتر است دفاتر را تا انتهای آذر ماه هر سال پلمپ نمایید چرا که، در این مدت باقی مانده سه ماهه از سال هم هزینه ها فرق می کند و هم مسئولین مدت زمان بیشتری برای پلمپ کردن صرف می کنند که این به سود شما نخواهد بود. کد اقتصادی چیست؟ با توجه به مواد ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتی مستقیم مصوب سال ۸۰، تمام افراد چه حقوقی چه حقیقی باید، کد اقتصادی را دریافت کنند. بنابراین اگر شرکتی در محدودی تجاری و تولید کنندگی باشد، باید برای روابط خود این کد را در اختیار داشته باشند. این کد برای گرفتن کارت بازرگانی، باز کردن حساب در بانک، شرکت در مناقصه ها و مزایده های خصوصی و دولتی، بستن قرار داد با شرکت های دولتی و حتی نوشتن و صادر کردن فاکتور الزامی است. اشخاص حقیقی یا حقوقی که کد اقتصادی نداشته باشند روند مالیاتی آنها با مشکل روبه رو خواهد شد و در صورتی که پرونده مالیاتی تشکیل ندهند در مقابل ضوابط وقوانین سازمان امور مالیاتی کشور علی الراس شناخته می شوند. اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی: 1- تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند. 2-تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند. اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند. همان طور که گفته شد،برای اخذ برگه ی کد اقتصادی نیاز است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده ی مالیاتی داد. اشخاص حقیقی یا حقوقی نامبرده که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند. اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی: 1-مساجد و تکایا 2-اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی و فعالیت های مرتبط،طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند. 3-اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی 4-اتحادیه های امور صنفی( به موجب مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی،اتحادیه های مجاز به فعالیت های اقتصادی نمی باشند.) 5-اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند و شرایط مذکور در بند(الف-2) این دستورالعمل را دارا نمی باشد بشرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد. مراحل اخذ کد اقتصادی(12 رقمی): همان طور که گفته شد،برای دریافت کد اقتصادی باید تا 2 ماه پس از ثبت شرکت و یا دریافت کارت بازرگانی،با داشتن معرفی نامه و یا وکالت نامه به اداره دارایی مستقر در محدوده فعالیت مراجعه نمایید و نسبت به تعیین حوزه مالیاتی خود و دریافت شماره اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهید. مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی: _دریافت دفترچه از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و تکمیل آن ها _دریافت فرم های مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی و تکمیل آن ها _کپی مدارک شناسایی تمامی اعضای هیات مدیره _کپی اساسنامه _کپی اظهارنامه شرکت ( و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت های غیر سهامی) _کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی در 2 نسخه _کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن _کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس(در صورت موجود بودن) _کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن،کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد. _نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه _پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی _سایر مدارک مورد نیاز که توسط سازمان امور مالیاتی خواسته شود. مراحل ثبت نام و اخذ کد اقتصادی جدید: _مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir _کلیک بر روی گزینه ی "ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی" از منوی سمت راست و انتخاب گزینه ی "ورود به سامانه" _کلیک بر روی گزینه ی "سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی" _درج اطلاعات خواسته شده در سامانه _پس از انجام مراحل فوق،پاکت مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال می گردد. _پس از دریافت پاکت،می بایست مجدداَ به سامانه ی سازمان امور مالیاتی مراجعه نموده و با ورود به سامانه،اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی درج نمایید. _در این مرحله در صورت نبود مشکل در اطلاعات وارد شده کد اقتصادی جدید برای شما ارسال می گردد. https://www.saadatsabt.com
نقل و انتقال سهام شرکت نقل و انتقال سهام شرکت یکی از مواردی است که برای شرکت ها دارای اهمیت زیادی می باشد. نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی صورت می پذیرد که حالات زیر را برای آن می توان متصور شد. جهت نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی اصولاً باید صورتجلسه ای تنظیم و افراد در آن سهام خود را واگذار نمایند. سپس فروشندگان و خریداران با مراجعه به ممیز مالیاتی شرکت مربوطه و پرداخت مالیات انتقال سهام خود اقدام به اخذ گواهی پرداخت مالیات نمایند و آن را به اداره ثبت شرکتها ارائه نمایند تا در پرونده ثبتی شرکت باقی بماند. ولی می توان این نقل و انتقال سهام را به صورتی انجام داد که احتیاج به حضور در دارایی و پرداخت مالیات نباشد و این اقدام کاملاً قانونی و با مشکلات کمتری می باشد که آن نیز بی نام کردن سهام شرکت می باشد. مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهامی شرکت مراحل نقل و انتقال سهام شرکت در صورت تنها نقل و انتقال سهام یک صورتجلسه و اگر سهام را بی نام کنند دو صورتجلسه می باشد. مدارک انتقال سهام شرکت سهامی خاص عبارتند از: کپی شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران فعلی و جدید کپی روزنامه رسمی تأسیس و آگهی تأسیس کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود
اظهارنامه مالیاتی عملکرد : بخشی از مبلغ مالیات و جرایم پرداختی توسط مودیان به نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی بستگی دارد. در صورت بروز اشتباه و یا سهل انگاری در تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ممکن است شرکت با جرایم سنگین مواجه گردد. متخصصان موسسه حقوقی سعادت اندیشان این اطمینان را به مشتریان می دهند که ضمن تنظیم صحیح و اصولی اظهارنامه مالیاتی بر اساس اسناد و مدارک مثبته شرکت، از خروج منابع مالی مازاد و نابجا جلوگیری به عمل آورند. تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده : اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می بایست پس از پایان هر فصل از سال به سازمان امور مالیاتی تحویل گردد. موسسه حقوقی سعادت اندیشان علاوه بر تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اسناد و مدارک پشتوانه تهیه آن را نیز بررسی و کنترل نموده و راهنمایی های لازم را ارائه می نماید.عدم تهیه اظهارنامه ،عدم ارسال به موقع اظهارنامه،عدم آشنایی با قوانین مربوطه می تواند موجب بروز جرایم سنگین و زیان مودیان گردد. مدارک پلمپ دفاتر دفاتر قانونی این دفاتر كه به دفاتر قانونی معروف هستند ,كلیه شركتها با توجه به دستور العمل ها و آئین نامه تحریر دفاتر قانونی كلیه عملیات مالی خود را بایستی به ترتیب وقوع به صورت خوانا و بدون خط خوردگی و تراشیده شدن و لاك گیری در این دفاتر بنویسند و در انتهای سال مالی و زمانی كه می خواهند اظهار نامه مالیاتی را تحویل دهند دفاتر پلمپ شده ای را هم كه نوشته اند برای استناد به دارایی تحویل می دهند. - چرا پلمپ دفاتر می کنیم ؟ زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می شویم. عدم صدور صورتحساب ، عدم درج شماره اقتصادی ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس ، مسئولیت تضامنی +10درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد. - آیا شرکتی که کار نمی کند باید دفتر پلمپ کند؟ بله حتما – تمامی شرکت ها موظف به دریافت دفاتر مالی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت خود را به اداره مالیات (دارایی) اعلام نمایند باید دفاتر پلمپ شده خود را بصورت خالی تسلیم آن اداره محترم کنند) زمان دقیق پلمپ دفاتر - زمان دقیق پلمپ دفاتر کی می باشد ؟ جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر قانونی کرده باشید. - چه مدارکی برای پلمپ دفاتر نیاز است؟ کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل کپی روزنامه رسمی تاسیس و یا آخرين تغييرات ثبتی شركت در روزنامه رسمی مهر شرکت - پلمپ دفاتر چقدر زمان خواهد برد ؟ یک روزه انجام می شود و حدود یکماه زمان می برد تا توسط اداره پست به دست موکل برسد. https://www.saadatsabt.com
اظهارنامه مالیاتی عملکرد : بخشی از مبلغ مالیات و جرایم پرداختی توسط مودیان به نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی بستگی دارد. در صورت بروز اشتباه و یا سهل انگاری در تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ممکن است شرکت با جرایم سنگین مواجه گردد. متخصصان موسسه حقوقی سعادت اندیشان این اطمینان را به مشتریان می دهند که ضمن تنظیم صحیح و اصولی اظهارنامه مالیاتی بر اساس اسناد و مدارک مثبته شرکت، از خروج منابع مالی مازاد و نابجا جلوگیری به عمل آورند. تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده : اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می بایست پس از پایان هر فصل از سال به سازمان امور مالیاتی تحویل گردد. موسسه حقوقی سعادت اندیشان علاوه بر تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اسناد و مدارک پشتوانه تهیه آن را نیز بررسی و کنترل نموده و راهنمایی های لازم را ارائه می نماید.عدم تهیه اظهارنامه ،عدم ارسال به موقع اظهارنامه،عدم آشنایی با قوانین مربوطه می تواند موجب بروز جرایم سنگین و زیان مودیان گردد. مدارک پلمپ دفاتر دفاتر قانونی این دفاتر كه به دفاتر قانونی معروف هستند ,كلیه شركتها با توجه به دستور العمل ها و آئین نامه تحریر دفاتر قانونی كلیه عملیات مالی خود را بایستی به ترتیب وقوع به صورت خوانا و بدون خط خوردگی و تراشیده شدن و لاك گیری در این دفاتر بنویسند و در انتهای سال مالی و زمانی كه می خواهند اظهار نامه مالیاتی را تحویل دهند دفاتر پلمپ شده ای را هم كه نوشته اند برای استناد به دارایی تحویل می دهند. - چرا پلمپ دفاتر می کنیم ؟ زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می شویم. عدم صدور صورتحساب ، عدم درج شماره اقتصادی ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس ، مسئولیت تضامنی +10درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد. - آیا شرکتی که کار نمی کند باید دفتر پلمپ کند؟ بله حتما – تمامی شرکت ها موظف به دریافت دفاتر مالی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت خود را به اداره مالیات (دارایی) اعلام نمایند باید دفاتر پلمپ شده خود را بصورت خالی تسلیم آن اداره محترم کنند) زمان دقیق پلمپ دفاتر - زمان دقیق پلمپ دفاتر کی می باشد ؟ جهت تسلیم نمودن اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر قانونی کرده باشید. - چه مدارکی برای پلمپ دفاتر نیاز است؟ کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل کپی روزنامه رسمی تاسیس و یا آخرين تغييرات ثبتی شركت در روزنامه رسمی مهر شرکت - پلمپ دفاتر چقدر زمان خواهد برد ؟ یک روزه انجام می شود و حدود یکماه زمان می برد تا توسط اداره پست به دست موکل برسد. https://www.saadatsabt.com
تحریر و پلمپ دفاتر قانونی : کلیه شرکت های ثبت شده و صاحبان کارت بازرگانی(حقیقی و حقوقی) موظند جهت پلمپ دفاتر قانونی (روزنامه و کل) در تاریخ مقرر شده اقدام نمایند. شرکت ها باید همزمان با ثبت شرکت، دفاتر قانونی به تاریخ روز را درخواست دهند. و دفاتر سال بعد را نیز نهایتاً تا اسفند ماه سال ماقبل پلمپ نمایند. در غیر این صورت شرکت مشمول جریمه مالیاتی(علی الراس) شده و ممنوع المعامله و کلیه افراد هیات مدیره ممنوع الخروج می گردند. از جمله عملیات خطیر شرکت ها تحریر دفاتر قانونی است که مستلزم تجربه و تخصص کافی می باشد. عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر و عدم توجه به برخی نکات ظریف موجب رد دفاتر و یا بروز جرایم احتمالی خواهد شد. موسسه حقوقی سعادت اندیشان با استفاده از متخصصان خبره و آشنا با ظرایف این موضوع در خدمت مشتریان می باشد. لازم به ذکر است اخذ دفاتر قانونی نیز جهت رفاه حال مشتریان از جمله خدماتی است که مجموعه حقوقی سعادت اندیشان ارائه می نماید.
پلمپ دفاتر چیست و چرا باید انجام گیرد ؟ هر موسسه و هر شركت و هر سازمانی كه مشمول قوانین مالیات باشد بایستی از سازمان امور مالیاتی دفاتر قانونی خود را جهت تحریر كلیه فعالیت های مالی خود تحویل بگیرد . مطابق ماده 6 قانون تجارت هر تاجری ( اعم از شخص حقیقی و حقوقی) مکلف به اخذ دفاتر روزنامه و دفتر کل می باشد. مطابق ماده 7 قانون تجارت دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی و بطور کلی مجمع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نماید. و ماده 8 قانون تجارت می گوید دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده و هر نوعی را در صفحه مخصوص در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند. پلمپ دفاتر مذکور برای شرکت های تازه تاسیس تا نهایتا 30 روز پس از آن امکان پذیر می باشد و برای شرکت های دیگر برای هر سال مالی که اصولا از اول فروردین تا انتهای اسفند می باشد باید قبل از شروع سال مالی اخذ گردد. یعنی برای پلمپ دفاتر سال 1390 که از اول فروردین شروع می گردد باید نهایتا تا 29 اسفند هشتادو نه اقدام گردد در غیر اینصورت ممکن است دفاتر مالی آنها مورد قبول واقع نگردد و مالیات آنها به جای خوداظهاری به صورت علی الارس محاسبه گردد که در این صورت شخص هیچگونه ادعایی در خصوص مبلغ درآمد و … نمی تواند داشته باشد https://www.saadatsabt.com https://www.saadatsabt.com
قل و انتقال سهام شرکت نقل و انتقال سهام شرکت یکی از مواردی است که برای شرکت ها دارای اهمیت زیادی می باشد. نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی صورت می پذیرد که حالات زیر را برای آن می توان متصور شد. جهت نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی اصولاً باید صورتجلسه ای تنظیم و افراد در آن سهام خود را واگذار نمایند. سپس فروشندگان و خریداران با مراجعه به ممیز مالیاتی شرکت مربوطه و پرداخت مالیات انتقال سهام خود اقدام به اخذ گواهی پرداخت مالیات نمایند و آن را به اداره ثبت شرکتها ارائه نمایند تا در پرونده ثبتی شرکت باقی بماند. ولی می توان این نقل و انتقال سهام را به صورتی انجام داد که احتیاج به حضور در دارایی و پرداخت مالیات نباشد و این اقدام کاملاً قانونی و با مشکلات کمتری می باشد که آن نیز بی نام کردن سهام شرکت می باشد. مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهامی شرکت مراحل نقل و انتقال سهام شرکت در صورت تنها نقل و انتقال سهام یک صورتجلسه و اگر سهام را بی نام کنند دو صورتجلسه می باشد. مدارک انتقال سهام شرکت سهامی خاص عبارتند از: کپی شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران فعلی و جدید کپی روزنامه رسمی تأسیس و آگهی تأسیس کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود https://www.saadatsabt.com
تبدیل شرکت شرکا به هنگام ایجاد شرکت با ملاحظه خصوصیات هر یک از انواع شرکتهای تجارتی و مقایسه آن با نیازهای خویش مبادرت به انتخاب مناسبترین نوع شرکت مینمایند. با این وجود ممکن است در این راه دچار اشتباه گردند و یا آنکه گذشت زمان و تغییر اوضاع و احوال، تغییر نوع شرکت را ایجاب نماید. در این صورت شرکا مایل نیستند شرکت موجود را از میان برده و شرکت جدیدی را به وجود آورند بلکه علاقهمندند که بدون لطمه به استمرار حیات شخصیت حقوقی شرکت تجارتی، نوع آن تغییر یابد.تبدیل نوع شرکت، شخصیت حقوقی شرکت را از بین نبرده و شرکتی که تبدیل شده است، کارهای شرکت سابق را ادامه میدهد، بدون آنکه وقفهای حاصل گردد و مزیت آن بر انحلال و تشکیل شرکت دیگر این است که تشریفات ثبت و پرداخت حقالثبت مجدد دیگر مورد پیدا نمیکند. مدارک لازم جهت تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص: - دو برگ اظهار نامه - دو جلد اساسنامه – گواهی بانک دایر بر پرداخت 35% سرمایه تعهدی – فتوکپی شناسنامه سهامداران و بازرسان – صورتجلسه مجمع عمومی موسس و هیات مدیره نماینده شرکت مدارک و صورتجلسات را به اداره ثبت شرکت ها تحویل و با پرداخت هزینه های قانونی، ذیل دفاتر ثبت را امضائ خواهد نمود و با این اقدامات شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص تبدیل می گردد. تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود برای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود نیاز به تشکیل مجمع فوق العاده است که باید با موافقت اعضای مجمع فوق العاده شرکت سهامی به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شود .اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که تمام صفحات توسط هیات مدیره امضاء شده اند و در جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود که تمام صفحات ان توسط شرکاء امضاء شده باشد و فتوکپی شناسنامه شرکای قدیم و جدید ، اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت شرکت جهت حضور در مجمع عمومی فوق العاده با حد نصاب اکثریت تشکیل شده باشد را به اداره ثبت شرکتها ارائه و پس از ثبت در دفاتر و امضاء ذیل ان توسط نماینده شرکت مربوطه شرکت سهامی خاص تبدیل به شرکت با مسئولیت محدود می گردد. تبدیل شرکت سهامی عام به سهامی خاص قانون گذار درباره تبدیل شرکت سهامی عام به سهامی خاص حکمی ندارد و میان حقوقدانان درباره جواز این تبدیل اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آنان بر این باورند که چنانچه شرکت سهامی عام بخواهد به شرکت سهامی خاص تبدیل شود باید منحل شده و سهامداران آن، اقدام به تشکیل شرکت سهامی خاص کنند. برخی دیگر نیز معتقدند که شرکت سهامی عام، خارج از شرایط اضطراری ماده 5 لایحه قانونی، قابل تبدیل به هیچ شرکتی نیست؛ زیرا مقررات این شرکت با قواعد آمره و ضمانت اجرای مدنی و کیفری قانونگذار حمایت میشود. در مقابل، عده دیگری از حقوقدانان معتقدند این تبدیل، همانند تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام، مجاز است. در این تبدیل باید مقررات راجع به تشکیل شرکت سهامی خاص رعایت شود و چون تبدیل شرکت مستلزم تغییر اساسنامه است، مرجع تصمیم گیرنده در مورد آن هم مجمع عمومی فوقالعاده است. تبدیل شرکت سهامی به یکی از شرکتهای موضوع قانون تجارت قانون گذار درباره این تبدیل قاعده خاصی وضع نکرده است؛ اما باید گفت چنین تبدیلی تنها در صورتی ممکن است که شرایط راجع به تشکیل این نوع شرکتها رعایت شود. ولی با توجه به اصول کلی حقوق راجع به شرکتها یادآوری نکات ذیل ضروری است: 1. برای تبدیل شرکت سهامی به شرکت تضامنی یا نسبی همه شرکا باید رضایت دهند؛ زیرا چنین تبدیلی به منزله افزودن بر تعهدات شرکاست و طبق ماده 94 لایحه قانونی هیچ اکثریتی نمیتواند به این امر اقدام کند. اما برای تبدیل شرکت سهامی به شرکت با مسئولیت محدود رضایت همه شرکا لازم نیست؛ زیرا این تبدیل، تعهد شرکا را افزایش نمیدهد. برای تبدیل شرکت سهامی به شرکتهای مختلط، هم تصمیم مجمع عمومی فوقالعاده لازم است و هم رضایت کلیه شرکایی که از این پس شریک ضامن خواهند بود. 2. تنها مرجع صلاحیتدار درباره تبدیل شرکت سهامی، مجمع عمومی فوقالعاده است؛ زیرا تبدیل شرکت از مصادیق تغییر اساسنامه بوده و به موجب ماده 83 لایحه قانونی تغییر در مواد اساسنامه شرکتهای سهامی در صلاحیت این مجمع است. با این وجود در عمل، تبدیل شرکت سهامی به شرکت تضامنی یا نسبی فوقالعاده نادر است؛ زیرا چنین تبدیلی به نفع صاحبان سهام نیستو تعهدات آنان را افزایش میدهد. تبدیل شرکت تضامنی یا نسبی به شرکت سهامی عام یا خاص طبق نص صریح قانونگذار، هر شرکت تضامنی یا نسبی میتواند با تصویب تمام شرکا به شرکت سهامی عام تبدیل شود. در این صورت رعایت تمام مقررات راجع به شرکت سهامی ضروری است. (مواد 135 و 189 قانون تجارت) این تبدیل اختیاری است؛ اما تبدیل شرکت نمیتواند موجب اضرار طلبکاران شود و تعهدات شرکت و شرکا در دوره عملیات شرکت تضامنی و نسبی از بین نمیرود. فروض دیگر تبدیل چنانچه گفته شد، علیرغم سکوت قانونگذار، فروض مختلف تبدیل شرکت مجاز است. بنابراین در صورت رضایت تمامی شرکا و با رعایت شرایط شرکت مورد نظر، تبدیل انواع شرکتها به شرکت دیگر مجاز بوده و به عنوان مثال، تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت تضامنی یا سهامی عام امکانپذیر است. نتایج تبدیل شرکت بعد از تصویب تبدیل شرکت و درج آگهیهای لازم، شرکت تبدیلشده تلقی میگردد و وضعیت جدید آن در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد است. قبل از تبدیل شرکت کسانی که با شرکت معامله کردهاند، مطابق شرایط قبل از تبدیل، طلبکار شرکت هستند. شخصیت حقوقی شرکت نیز حفظ میشود؛ ولی نهاد اداره کننده و کنترل کننده شرکت باید با وضعیت جدید آن تطبیق یابد. مثلاً اگر شرکت سهامی خاص توسط سه نفر اداره میشد، پس از تبدیل به شرکت سهامی عام، تعداد مدیران باید به پنج نفر افزایش یابد.(ماده 107 لایحه قانونی) https://www.saadatsabt.com
تغییرات در شرکت یکی از خدماتی است که معمولا شرکت ها پس از ثبت اولیه شرکت به آن نیاز دارند.تغییراتی همچون تغییر آدرس شرکت،تغییر موضوع شرکت،تغییر سرمایه شرکت و خدماتی از این قبیل. برای تغییر و اجرای تصمیمات در شرکت ها ، قوانین ویژه ای برای اجرا و یا به نوعی بارگذاری آن نوع تغییر به صورت رسمی وجود دارد که به صورت ثبت آن تغییرات و تصمیمات (ثبت تغییرات شرکت) می باشد.
شرکتهای دولتی شرکتهای دولتی در ایران به موسساتی اطلاق میشود که بیش از ۵۰٪ سهام آنها در اختیار دولت، ارگانها یا نهادهای دولتی باشد. برخی از این موسسات با وجود اینکه نام شرکت را یدک نمیکشند مانند شرکتها دارای اساسنامه، هیئت مدیره (هیئت امنا)، مدیر عامل و تمامی ارکان شرکت هستند و تحت قانون تجارت فعالیت میکنند. بدیهی است فروش اوراق مشارکت، عرضه سهام مشارکتی، دست به دست شدن سهام در بورس بین نهادهای دولتی یا در رهن قرار گرفتن بخشی از دارایی بابت وام، عرضه سهام تلقی نمیشود.به هر حال در ایران تعریف جامعی از این شرکتها وجود ندارد تقریباَ تمامی شرکت های دولتی در قالب شرکت سهامی به ثبت می رسند.یکی از تفاوت های این شرکت ها با شرکت های تجاری به بحث بازرس و حسابرس در شرکت های دولتی است.در شرکت های تجاری بازرسین به وسیله شرکا انتخاب می شوند.تنها در شرکت های سهامی عام این بازرسان باید از میان فهرستی انتخاب شوند که هر ساله از جانب وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می گردد،اما در شرکت های دولتی وظایف بازرس قانونی و امور حسابرسی بر عهده سازمان حسابرسی می باشد. در همین ماده آمده که در تمام شرکت ها،موسسات و دستگاه هایی که مجموع بیش از 50 درصد سرمایه متعلق به شرکت های دولتی می باشد امور مربوط به بازرسی و حسابرسی باید توسط سازمان انجام پذیرد. ماده واحد مصوب 25/12/1350،کلیه شرکت هایی را که بر اساس قانون خاص،از طریق سرمایه گذاری دولت یا شرکت ها یا موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا موسسات خارجی،تشکیل شده یا بشود،اعم از اینکه اکثریت سهام آن ها متعلق به دولت یا شرکت ها یا موسسات مذکور باشد یا نباشد،تابع حکم مقرر در ماده 300 فوق الذکر قرار می دهد. نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی،به عهده وزیر مسئول و وزیر امور اقتصادی و دارایی و یک یا چند وزیر دیگر که با تصویب هیات وزیران معین می شوند،یا نمایندگان آنان خواهد بود.نمایندگان سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی،مجاز هستند از نظر تسریع در انجام امور شرکت،بر اساس ضوابطی که از طرف هیئت وزیران معین خواهد شد،قسمتی از اختیارات خود را که لازم می دانند ،جز در موارد خط مشی کلی افزایش یا کاهش سرمایه و تصویب بودجه و ترازنامه،به وزیر وزارتخانه ای که شرکت مربوط وابسته به آن می باشد و به عنوان رئیس مجمع عمل خواهد کرد،واگذار نمایند.تفویض اختیار،برای دوره محدود و حداکثر تا تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع عمومی خواهد بود و تجدید واگذاری آن اختیار،بلامانع است. برای نمونه شرکت های دولتی،می توان از "شرکت های کشت و صنعت"،"بیمه مرکزی ایران" و شرکت های مختلف بیمه نام برد https://www.saadatsabt.com